Historien til klassisk rock

Klassisk rock er et radioformat som utviklet seg fra den albumorienterte rockens (albumorientert rock) format på tidlig 1980-tall. I USA, har klassisk rock-formatet som vanligvis spenner seg fra slutten av 1960 til slutten av 1980, primært fokus på kommersielt vellykket hard rocks popularisert på 1970-tallet.1280px-Led_Zeppelin_acoustic_1973

Selv om klassisk rock stort sett har appellert til voksne lyttere, har musikkforbundet med dette formatet fått mer eksponering mot yngre generasjoner av lyttere med tilstedeværelse av internett og digital nedlasting. Noen klassiske rockestasjoner spiller også et begrenset antall aktuelle utgivelser som er stilren med stasjonens lyd, eller fra etablerte klassiske rockeartister som fortsatt produserer nye album.

Det klassiske rockeformatet utviklet seg fra radiostasjoner som forsøkte å appellere til et eldre publikum ved å inkludere kjente sanger fra fortiden med dagens treff. I 1980 begynte radiostasjonen M105 i Cleveland, Ohio å tiltale seg selv som “Cleveland Classic Rock”, som spiller en blanding av rockemusikk fra midten av 1960-tallet til i dag. Til svar kalte WMET seg selv “Chicagos Classic Rock” i 1981. I 1982 utviklet radiokonsulent Lee Abrams formatet “Tidløs rock”” som kombinerte moderne AOR (albumorientert rock) med hits fra 1960- og 1970-tallet.

KRBE (AM), Houston var en annen tidlig klassisk rock radiostasjon. I 1983 utformet programdirektør Paul Christy et format som spilte bare tidlig album rock, fra 1960- og tidlig 1970-tallet, uten at noen av de aktuelle musikk eller Top 40 materiale i det hele tatt. KRBE var den første stasjonen som brukte begrepet “klassisk rock” på lufta. 9 Classic stein ble snart den mest brukte beskrivelse for formatet, og ble ofte brukt begrep for tidlig album rock musikk av allmennheten.

På midten av 1980-tallet ble det klassiske rockeformatet i all hovedsak tilpasset den voksne mannen i alderen 25-34, som forble den største demografiske målgruppen gjennom midten av 1990-tallet. Innen 2006 var aldersgruppen 35-44 år det største publikummet, og i 2014 er den på 45-54 år.