Andre arbeider og innflytelser

Bob Dylan innførte et litterært element gjennom hans fascinasjon for surrealistene og de franske symbolistene og hans innlevelse i New Yorks kunstscene på begynnelsen av 1960-tallet. Trenden med band med navn hentet fra litteraturen, for eksempel The Doors, Steppenwolf og Ides Of March, var et ytterligere tegn på rockemusikken ønsket å samkjøre seg med høykultur. Litterære bbob-dylan-retrospettiva_650x435egreper som Nietzsche og apollinske og dionysiske dikotomien ble referert av The Doors vokalist Jim Morrison. Dylan ledet også måten å blande rock med folkemusikkstiler. Dette ble etterfulgt av folkrock-grupper som The Byrds, som baserte sine første lyder på arbeidet til Brian Wilson. The Byrds sine vokalharmonier var inspirert av Yes, og britiske elektriske folkemusikkband som for Fairportkonvensjonen, som understreket instrumental virtuositet. Noen av disse kunstnerne, som Incredible String Band og Shirley og Dolly Collins, skulle vise seg å bli innflytelsesrike gjennom sin bruk av virkemidler lånt fra world music (folkemusikk fra verden over) og tidlig musikk. Jimi Hendrix, som fikk berømmelse i London og spilte inn med et band av engelske musikere, startet trenden mot virtuositet i rockemusikk.

Freak Out!, en dadaistisk blanding av progressiv rock, garage rock og avantgarde lyder er ofte ansett for å være det første konseptalbum. Bandet 1-2-3, senere omdøpt Clouds, begynte å eksperimentere med sangstrukturer, improvisasjon og flere lag samme år. I mars 1966 lanserte The Byrds “Eight Miles High”, en banebrytende psykedelisk rockesingel med en gitar inspirert av stilen til jazzsaksofonist John Coltrane. “Going Home” av The Rolling Stones var den første lange “jammen” spesielt innspilt for et album med sine over 10 minutter lange jammeparti.

Tilgjengeligheten av nytt, men rimelig opptaksutstyr falt sammen med fremveksten av en London underground scene der LSD ble mye brukt. Pink Floyd og Soft Machine spilte på mange all-nightkonserter på steder som Middle Earth og UFO Club, hvor de eksperimenterte med lydteksturer og langformatssanger. Beatles-medlemmene John Lennon og Paul McCartney er kjent for å ha deltatt på minst én slik hendelse, en happening kalt 14 Hour Technicolor Dream. Mange psykedeliske, elektriske folke- og tidlige progressive rockeband ble hjulpet med eksponering fra BBC Radio 1-DJ John Peel.